Mowa odgrywa w życiu człowieka bardzo ważną rolę. Dzięki umiejętności mówienia mamy kontakt z ludźmi. Każdy dumny rodzic chciałby,a by jego dziecko opanowało ta czynnośc jak najwcześniej. Nie zawsze jednak wszystko układa się po naszej myśli. Jak pomóc naszemu maluszkowi?
OTO KILKA RAD:
1. Od pierwszych dni życia do dziecka mówimy jak najwiecej ( w czasie zabawy, na spacerze, podczas zabiegów pielegnacyjnych ). Mówimy serdecznym ciepłym tonem uśmiechając się
2. Mówimy poprawnie, powoli i wyraźnie. Nie możemy mówić do dziecka zdrobniale językiem dzieci. To nie rodzice mają się uczyć mowy dziecka, ale dziecko od rodziców. Zadaniem rodziców jest kształtowanie mowy dziecka na dostarczenie prawidłowych wypowiedzi.
3. Słowa wymawiajmy dzieląc je na sylaby: ma – ma, pie – sek. Nie śpieszmy się i nie połykajmy końcówek. Kiedy mówimy w ten sposób zachęcamy dziecko do patrzenia. Bedzie wtedy widziało jak układa sie język, usta wymawiając głoski.
4. Aby dostarczyć dziecku bodźców dzwiękowych śpiewajmy mu piosenki, czytajmy książki, póśćmy spokojną muzykę. Czytajmy dziecku jak najwcześniej i jak najwiecej, wtedy nauczymy go skupiania uwagi i słuchania.
5. Zabawiajmy dziecko np: ” kosi kosi łapki ” , ” idzie rak ” , dziecko wtedy zapamiętuje słowa, klaskanie, wedrowanie palcami po ciele.
6. Ćwiczenia odgłosów – naśladujemy auto ” brum ” , zabawkę nurkującą w wodzie ” plum ” . Także odgłosy zwierząt, jak robi krowa, piesek itd.
7. Powtarzajmy np: to sweterek. Ten sweterek jest czerwony. Ułatwi to zapamiętywanie i pozwoli na wyłapywanie poszczególnych słów, spośród dzwięków. Używajmy podczas rozmowy rzeczowników a nie zaimków.
8. Gdy dziecko źle wymawia jakąś głoskę to zachęcmy go do powtarzania wyrazów zawierajacych tę głoskę po kilka razy. . Jeżeli dziecko zniekształca wyrazy wypowiadając nieprawidlowo nie karcmy go, ani nie zawstydzajmy, gdyż to hamuje chęc do mówienia.
9. Spółgłoski wymawiamy krótko bez ” y ” np: t, a nie ” t-y ” (bo są to dwie gloski ). Jeżeli dostarczymy dziecku złe wzorce to nie zdziwmy się ze przegłoskuje wyraz np: ” tata ” jako ” ty – a – ty – a „.
10. W okresie kształtowania mowy, nie należy zmuszać dziecka leworęcznego do pisania prawą ręką, ponieważ zaburza to funkcjonowanie mechanizmu mowy, w konsekwencji może to prowadzić do jąkania.
Karmienie piersią sprzyja rozwojowi mowy.
Ssanie – w tym okresie ćwiczy język, wargi i policzki. Rodzice powinni obserwować dziecko, czy reaguje na otaczające go dzwięki, ponieważ dobry słuch jest warunkiem rozwoju, niedosłuch może zachamować rozwój mowy. Patrzmy uważnie czy dziecko odwraca główkę w kierunku źródła dzwieku, czy reaguje na dzwoniący telefon lub dzwonek. Dobrym ćwiczeniem jest potrząsanie grzechotką, za plecami dziecka z lewej lub prawej strony i obserwowanie jego reakcji. Proces rozwojowy człowieka przebiega w otoczeniu społecznym wśród róznych ludzi. Od wpływu środowiska rodzinnego zależy w jaki sposób bedzie bedzie potrafił funkcjonować w społeczeństwie. Rodzice wprowadzają dziecko w tajniki wiedzy i komunikacji międzyludzkiej. Jeżeli zauważymy że dziecko ma opóźniony rozwój mowy, musimy wybrać się do logopedy lub zapisać do przedszkola. Kontakt z dziecmi z grupy rówieśniczej zmobilizuje je do mówienia.